Poängen med att fråga VARFÖR?

Redan som barn frågade jag varför. Mina föräldrar tyckte säkert det var skitjobbigt, och för det mesta hade de ingen vettig förklaring. Jag kommer väl ihåg när vår (barnens) härliga äng och skogsområde skulle förstöras för att de skulle bygga en lastbilscentral i närheten och då måste de ju lägga en väg så att lastbilarna kunde köra dit utan att behöva ta några omvägar. Fram till dess hade vi haft en stor äng där vi spelade brännboll och lekte hela sommaren. Om man promenerade en liten bit kom man till ett stall där det fanns hästar och det hände att någon av ponnyerna rymde och sprang omkring på “vår” äng. Men se så bra fick det inte vara.

Mina föräldrar var nästan chockade över mitt ursinne över denna väg och lastbilscentral (jag var 9 år gammal). Jag argumenterade och ifrågasatte varför lastbilarna inte kunde åka på den redan befintliga vägen på andra sidan tågspåren så att vi kunde få ha vår äng ifred. Men något svar fick jag inte.

Sedan dess ha jag stött på det ena efter det andra märkliga beslutet, ofattbara regler och bestämmelser, vansinne och motsägelsefulla påbud. Ibland har jag ifrågasatt, argumenterat, med beslutsfattare på hög och låg nivå. De har aldrig några acceptabla argument för de bestämmelser de implementerar och jag tror att många inte har en aning om varför. Deras svar är oftast: “Såna är reglerna.” Vilket i mina öron är ett icke-svar.

Ju äldre jag blivit och ju mer jag noterat hur frekvent och genomsyrat i princip allt som har med “systemet” att göra är av dessa huvudlösa och ofta människofientliga “regler”. Det som förvirrade mig som barn är nu helt kristallklart. Svaret på frågan “varför” när det gäller allting som har det galopperande vansinnet gemensamt är: GIRIGHET, VINST & KONTROLL. Det är vad det handlar om. Ett fåtal individer som till varje pris vill ha mer pengar, högre vinster och absolut kontroll över befolkningen. “Tillväxtkrav” är deras mantra. Tillväxt även när det inte behövs, tillväxt trots att det ruinerar vanliga människor, tillväxt trots att det innebär att de får bränna sina produkter, även mat. Ett påhitt som presenteras som rimligt i alla sammanhang även om ingen någonsin granskar kvaliteten på denna tillväxt. Kvantitet för kvalitet är regel.

Det här “tillväxtkravet” har säkerställt att vår mat är otjänlig, att kläderna som finns till buds är direkt hälsofarliga (men billiga att producera), att “medicinerna” säljs med bokstavligt talat “mördande” reklam oavsett biverkningar och dödsfall, att bankerna kan göra vinst och ta betalt för att göra ingenting som tjänar befolkningen, att det finns fler och fler värdelösa produkter som inte har något som helst egentligt värde men som marknadsförs som om det gällde livet.

Dessvärre har girighet, vinst och kontroll också utgjort själva grunden till det så kallade “välfärdssystemet”. infrastrukturen, utbildningsväsendet, vården….. Vi vet alla att inga av dessa system har förbättrats trots de uppenbara bristerna. Detta trots monumentala försök från regering, riksdag och media att påstå motsatsen. Eländiga amatörer – eller – giriga och kallhamrade manipulatörer? Well…..

Det finns en poäng med att fråga varför. Poängen är att när du söker svaret inser du den röda tråd som går rakt igenom hela samhället. Det är ett otillfredsställande svar för varje människa som ser möjligheterna för ett friskt, välvilligt samhälle, men oavsett vilka missförhållanden du pekar på är svaret alltid detsamma.

Girighet, vinst och kontroll är den sjukdom, den mentala störning som spridit sig från toppen av samhällsstrukturen och neråt. Det är inget att yvas över. Det är ingen framgångssaga. Det är en tragedi när människan uppmuntras att hänge sig åt de lägsta av drifter – ett ofantligt misslyckande.

Leave a comment