“Lösningsorienterad”

Jag är så j-a trött på att vara lösningsorienterad, i betydelsen “nöja mig”. Jag har varit lösningsorienterad hela mitt liv med en medfödd allergi mot dumhet, kortsiktighet, inkompetens och ren idioti. Det har medfört att jag har löst en massa, jag har varit flexibel in absurdum, jag har behållit lugnet och sakligheten när jag står inför kriser, och allt det är av godo. Men lösningsorienterad idag betyder inte att du är skarp, att du ser vad som behöver göras, det handlar mer om att du ska nöja dig med mindre.

Att ständigt finna lösningar på hur jag ska få ihop mitt liv, hur jag ska stå ut med att alltid säga nej till mig själv, hur jag ska minska stressen och försöka bibehålla någon slags känsla av att livet är fantastiskt känns bara fel. En överlevnadskonstnär, ja, absolut, men sen då?

Jag hade inte känt denna frustration om jag vetat med mig att jag inte gjort tillräckligt, att jag inte kunnat tillräckligt eller att jag helt inte har mycket att komma med. Men jag har mer kunskap och kompetens än de flesta riksdags- och regeringstjänstemän, myndighetschefer, företagschefer och andra med helhetsansvar (vilket idag inte är någon direkt måttstock), jag skriver bättre svenska än flertalet journalister, jag är kreativ och ja, lösningsorienterad, och därför känns det helt befängt att jag sitter där jag sitter.

Näringslivet säger sig vilja ha “lösningsorienterade” medarbetare, men vad de menar är att de vill ha människor som inte är kritiska, som inte säger ifrån, som på ett, enligt deras definition, sätt ser hur de ska anpassa sig och se allt som en “lösning” oavsett hur enfaldigt det än må vara. Om någon av våra statsministrar de senaste åren hade haft en promille av denna lösningsorientering, enligt min definition, hade Sverige sett helt annorlunda ut idag.

Att nöja sig, att tänka positivt, att “göra det bästa av situationen” har idag blivit ett maktmedel istället för en inspiration. DU SKA VARA NÖJD OCH TACKSAM! är budskapet alla får som känner sig utsatta för maktmissbruk, usel politik och ren dumhet. NEJ, var inte tacksam, var inte nöjd när du vet att något är allvarligt galet.

Livet ska inte vara ett problem som ska lösas, utan en erfarenhet som ska njutas. Nöj dig inte med mindre.

 

 

Leave a Reply

